Saturday, July 18, 2009

SEDIH SEORANG GURU..SIAPA YANG TAHU..


Salam buat semua..terutama anak-anak murid teacher..

Semakin dekat nak exam, teacher pula yang semakin tension. Kamu semua tahu kenapa? I'm so sad coz you all masih x habiskan nota sains tahun 4,5,6 yang teacher dah bagi dari awal tahun lagi. Jawapan yang kamu beri semua hampir sama, TAK SEMPAT, MALAS. Macamana teacher nak tolong orang malas, teacher pun tak tahu la..

Bukan teacher sorang yang susah hati..hampir semua guru kat sekolah tu sama sama susah hati. tahu kenapa? Sebab ramai di antara kamu yang masih berkelakuan seolah-olah UPSR tu lambat lagi. Boleh main lari-lari, dan ada yang dah sibuk nak bercinta-cinta. Entah la..rasanya banyak dah yang teacher korbankan untuk kamu semua, especially masa teacher yang patut teacher guna untuk bersama family sendiri tapi dah digunakan untuk bersama kamu. Teacher tak minta lebih, just minta kamu baca nota, kuasai nota. Jawab soalan sambil cari jawapan dalam buku, tapi ramai yang terkial-kial tak tahu nak buka mukasurat berapa. Lebih sedih bila ada yang jawab sibuk tengok tv. Macam-macam alasan yang kamu bagi. Buat latihan sambil sembang, bila tak siap terus tiru kawan. Paling teacher geram, bila nak buat kelas tambahan, ada yang bagi alasan nak pergi kenduri la, itu la, ini la..sampai ada yang bagi alasan sibuk nak pergi tolong basuh pinggan mangkuk kenduri!!! Kamu semua tahu siapa orang tu kan..

Buat pertama kalinya, gugur airmata seorang guru bila tengok anak murid sendiri tak semangat nak ambil periksa. Dugaan dari Allah swt, terpaksa teacher hadapi juga. Jangan hanya teacher yang berusaha, kamu sendirilah yang kena usaha untuk masa depan kamu sendiri. Kami para guru hanya membantu sedaya upaya yang kami ada, selebihnya, terpulang pada kehendak kamu. Masa tak tunggu kamu, kamu yang kena kejar masa. dan teacher nak kamu tahu yang sebenarnya kamu dah tak banyak masa kerana UPSR hampir tiba....ALL THE BEST TO ALL MY STUDENTS.

No comments:

Post a Comment